Informatiemanagement
”Vooruitgang begint bij het stellen van de juiste vraag.”
Het succes van veel bestuurders is afhankelijk van ondernemerschap in combinatie met een optimale informatievoorziening. Complex hierbij is dat de informatievoorziening voortdurend in de wisselende behoefte moet kunnen voorzien.
Strategie
Informatiemanagement gaat over wat we moeten weten, wat we willen weten en wat we kunnen weten in een organisatie. Informatiestrategie bepaalt steeds meer de toekomst van de organisatie. Strategie bestaat uit drie stappen: Wat gebeurt er in de wereld om ons heen, wat is uw visie daarop en welke acties gaat u op basis daarvan ondernemen? Een goede informatiestrategie geeft richting aan de ontwikkeling van de informatievoorziening en de informatietechnologie, en geeft richting aan verandering van de bedrijfsvoering. De vervlechting van bedrijfsvoering en IT en de daarmee samenhangende afhankelijkheid van informatienetwerken, de groei van IT-kosten en de toename van afbreukrisico’s door IT, dwingen tot een steeds verdere professionalisering van informatiemanagement.
Beleid
De cruciale factor van informatiemanagement voor het succes of falen van een organisatie is de vertaling naar beleid: zowel wat betreft de bedrijfsstrategieën om informatie te delen en te benutten als ook het gebruik van systemen voor opslag, beheer, ordening van bedrijfsinformatie. Met recente regelgeving neemt ook de veiligheid van informatie een steeds belangrijkere rol in, wat een logisch gevolg is van alle cloud- en mobiele toepassingen en het misbruik wat op de loer ligt. Belangrijke drijfveren om informatiebeleid op te stellen zijn compliance, kostenbesparingen en efficiëntie. Veel publieke organisaties worstelen nog met het maken van beleid voor de manier waarop met informatie wordt omgesprongen, en om er vervolgens voor te zorgen dat het opgestelde beleid ook daadwerkelijk wordt nageleefd. Wij gaan graag met organisaties in gesprek om juist die begeleiding te bieden. Samen met de klant kijken we hoe de gewenste situatie te bewerkstelligen is, waarbij voor zover mogelijk gebruik wordt gemaakt van reeds gedane investeringen in applicaties.
Managementinformatie
Hoe managementinformatie ook gedefinieerd wordt, het omvat altijd duidelijk herkenbare elementen van het sturen van de organisatie en het beheersen van de uitvoering. Daarbij hoort het onderscheid tussen korte en (middel)lange termijn voor het succesvol vertalen van de informatievraag van het management naar de benodigde informatievoorziening. Bij ontwikkeling en beheersing op korte termijn wil het management (snel) inzicht hebben in de actuele situatie, het verbeterpotentieel en de risico’s van de organisatie: zijn die in beeld en voldoende op orde? Denk daarbij aan scorecards, stress tests, risicoanalyses en early warning systems. Voor besturing en beheersing op de (middel)lange termijn ligt de nadruk veel meer op de voorspelbaarheid van mogelijke resultaten met behulp van trendwatching, scenarioplanning, simulaties en innovatie programma’s.
Op basis van onze jarenlange ervaring in de publieke sector kunnen we u verder helpen met de vorming van informatiestrategie en -beleid, om deze door te vertalen naar opzet, bestaan en werking van een management informatie systeem. Wilt u hierover verder praten met onze experts? Neem dan contact met ons op.